6.20.2011

Från en hög skräp till en hel utställning


 När Askungen skulle gå på bal hade hon ingen klänning att ta på sig, dock ett vänligt gäng möss och fåglar som hjälpte henne tillverka en. Min situation var inte riktigt sådan, men närapå. Jag hade inte heller någon balklänning, men en stundande fest. Med vemod i blicken stirrade jag in i skåpet, och skulle just tänka att här ekar det tomt minsann, men insåg att det inte alls var så. Det fanns ju högar av kläder där, i mängd och massa, oönskade, oanvända, opassande för ändamålet, men… Jag slet ut allt svart jag tordes offra. Det var morgonrockar, spetsblusar, konstläderbyxor, behåar, stickat, virkat, älskat, hatat. Svart. Överdrifterna blir så mycket mera sansade i svart, sa jag för mig själv och satte igång.
 När man jobbar utifrån ett begränsat material bygger man och modellerar fram klänningen snarare än skissar och mönstrar. Det fanns förstås en bild i mitt huvud när jag inledde processen som skulle göra en stor hög oönskade gamla paltor till en sprudlande balklänning. Ryggen skulle vara ett smycke, minns jag att jag tänkte. Ett nät av okontrollerade snören och volangkaskader. Jag inspirerades av svärta, överdrifter, tårtdekorationer, det okontrollerade, nuet.
 Tocka är klänningen som blev grunden till projektet RECOVER, och till ett tankesätt där man ser möjligheterna i det som andra kanske betraktar som skräp. 

Foto & editering: Tina Nylund/Deformed by Ina
Modell: Sofia Holmlund
Hår & make up: Sofia Holmlund

RECOVER är en kollektion festklänningar vars material till 90 % är återvunnet av gamla avlagda kläder. Projektet korsar återvinning med konst och fantasi. Klänningarna är tillverkade av gamla kläder och textilier som ingen längre velat ha, t.ex. herrskjortor, läderjackor, linnedukar, t-shirts… Genom innovativ manipulering av råmaterialet har vackra klänningar skapats av det värdelösa, inspirationen kommer från lekfullhet, hållbarhet, art wear och förvandling.
 Med RECOVER vill jag visa att återvinning kan vara hur roligt och färgglatt som helst. RECOVER-klänningarna är fotograferade i samarbete med fräscha finlandssvenska fotografer, make up-artister, frisörer och modeller. Från och med den 4.7 kan en del av utställningen beskådas på Biblioteket i Jakobstad. På Jakobs Dagar kommer klänningarna att visas upp i två modeshower, och efter den 18.7 kan hela utställningen beskådas på nämnda plats.
 Utställningen visar klänningarna, stora modefotografier, och överblickar även designprocessen från gammalt och oönskat, till nytt, lekfullt och användbart.  Jag står för idé, design och tillverkning. Fotografer som medverkat i projektet är Anna Franck, Pargas, Jarno Pellinen, Vasa, och Linnea Portin, Pedersöre. Till projektets genomförande har Svenska Kulturfonden och Pedersöre Kulturnämnd bidragit.

1 kommentar: