5.28.2011

Gatstenar, läderjackor och Mango


 Jag gick på Glogatan i H:fors för ett par veckor sedan, den har ett vackert mönster. Fyrkantiga gatstenar lagda i stora cirkelformationer, inte spiraler utan cirklar av avslutade varv. Framför ögonen på mig började gatumönstret långsamt förvandlas till en klänning. Jag ringde min mamma och uppmanade ”Skynda dig ut och köp upp alla läderjackor du hittar på loppis!”. (Loppisarna uppe i Österbotten är nämligen prissatta på en mycket sakligare nivå än loppisarna i Helsingfors och Åbo.)

I cirkel lagda stenar.

 Sagt och gjort, någon vecka senare anlände lasten med läderjackor. Både loppisinköpta och donationer. (Någon hade t.o.m. donerat en och en halv strutshud, inklusive fyra benhudar, dessa förblev dock oanvända i det aktuella projektet, nyproducerade som de var.)
 I projektet RECOVER, en kollektion festklänningar som korsar lekfullhet, ekologi, konst och kläder, använder jag så långt som möjligt återvunnet material. De 7 läderjackorna, tillsammans med 3 linnedukar, är materialet till klänningen Mango. Inspirationen föddes på Glogatan med de i cirkel lagda gatstenarna. De påminde mig om byggklossar, pussel, mosaik - och lakritssnurror. Jag plussade till den djupgula färgen från mangokött, rosetter, läder och solrosor. Ur kompotten blev Mango till.
 Linnedukarna färgades gula, läderjackorna styckades i ojämna kvadrater och rektanglar på ca 10x10 cm. Sen började hopmonteringen - 3 linnedukar och 7 läderjackor blev till en magnifik balklänning.

Till kvadrater och rektanglar styckade läderjackor.

Linneduk som färgats mangogul.

 På söndag blir det photoshoot med Mango. Den utomordentligt duktiga fotografen Anna Franck står bakom kameran, och framför glänser vackra Sabina Segerström (som även står för hår och make up). Bland rekvisitan finns cupcakes, en turkos motorcykel, och en läderklädd finsk man… Dramatiskt, färgsprakande och ”överix”. På Jakobs Dagar i sommar kan man beskåda både klänningar och fotografier, dels på modevisningar, dels på utställning på biblioteket. Till dess, ett litet smakprov! 

Skissen är tecknad med blyerts och tuschpennor och slutfinish är gjord i Adobe Photoshop.CS 5.5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar