12.19.2010

Kappor

Såg en underbar barnkappa på tåget mellan iskalla Tampere och Bennäs igår. En typ åttaårig tjej iklädd lila yllekappa i fiskbensmönster, den var skuren i midjan, hade knäppning mitt fram upptill medan den knälånga, ballongformade nedre delen hade dold knäppning. Underbart att se ett barnplagg som är gjort för att vara SNYGGT och inte enbart för att vara bekvämt och värmande (även om det naturligtvis också är avgörande egenskaper). Mamman hade en delikat mörkbrun pälskappa.
 Och på tal om kappor är jag mitt uppe i kappsömnad. Det berör en kappa som fick sin form rent mentalt på en bussresa mellan Helsingfors och Esbo förra hösten, men först nu har jag haft tillfälle att förverkliga den. Det dovt fuxiafärgade ylletyget hittade jag på Eurokangas för ynka 9,90€/m! Modellen är, naturligtvis, inspirerad av de finlandssvenska folkdräkterna; knälång, skuren i midjan, klockad framdel, veckad bakdel. Ett svart läderskärp med en stor rosett i ryggen. Överdelens mönster enligt principen som används i folkdräkterna, d.v.s. ingen sidsöm, mycket litet bakstycke och böjda ryggsömmar. Stående krage, en dekoration i spets framtill som efterliknar folkdräktslivstyckenas djupa rundade urringningar. Knäpplist med läderklädda knappar mitt fram och stora påsydda fickor inspirerade av kjolsäckarna. Ärmar med puff upptill (i enlighet med folkdräktsskjortorna), en version på snörning runt överarmen och sen smala ärmar, i mönsterkonstruktion i enlighet med folkdräkternas tröjor. De är så knepigt gjorda nämligen, att man helt sonika har nålat ett tygstycke under armen och sen ett ovanpå för att få fram ärmens form. Det ger en rätt så böjd välsittande och bekväm tvåsömsärm.
 Kappan är upptill fodrad med ett vitt tunt bomullstyg (en gammal UFF-loppisblus ursprungligen från Lindex) med skirt rosen- och spetstryck – påminnande om de folkliga kattunerna. Gällande fodringen syr jag delvis enligt folkdräktsprincip, t.ex. är fodret fastsytt i rygg- och axelsömmar.

 För tillfället sitter jag inne med flera folkliga kappidéer, bland annat en röd kappa i delvis återvunnet material, och stickat norgemönster som ok. Vi ska se när den kan förverkligas…


Skissen är gjord i Adobe Photoshop CS5.

1 kommentar: