12.12.2010

Såhär i efterhand



Självständighetsdagen och presidentbalen kom och gick. Hela fem gånger blev jag omnämnd på svenska Yle, hela noll på finska. Även Yrkeshögskolan Novia fick en skopa publicitet, vilket ju känns som en frisk fläkt, vanligen är det allenast Aalto som nämns i designsammanhang här i landet.
 Nöjet var på min sida, måste jag säga, när jag medelst de noggrant utvalda vännerna skålade i tvenne sorters skumpor. Nervositeten beslöjade mig, men avtog litegrann efter första klänningens intågande. Det var Ann som var först ut av de mina. Svenska Yle hade dock en lite olycklig kameravinkel, och endast övre delen av dräkten syntes. Men Ann strålade i sin gröna dräkt och sitt nya hår! Jag omtalades som politikerns lillasyster – det lät mycket yngre än jag känner mig! Från finska Yle syntes Anns klänning i sin helhet, beskåda den här på 01.09.20.
 Sen kom Astrid, ståtlig som få, och hennes klänning var faktiskt den enda som omtalades bland alla de gästerna som kom in från ”andra sidan”! Ett sakfel hos den sakkunniga snackaren dock, hon påstod nämligen att livet på Astrids klänning var likadant som på Kronprinsessan Victorias brudklänning, men så är det ju inte. Det är endast båtkragen som är inspirerad av nämnda klänning. Beskåda Astrids ingång här, på 00.08.35, finska Yle. På 01.24.24 kan man se henne dansa bakom Tarja Halonens intervju.
 Överlag är jag nöjd som en sparv på en kärv; det skulle ha varit roligt att bli omnämnd även på finska hållet, men… lite kändisskap i taget, verkar vara vad som gäller. Och vem trodde att jag skulle ”äntra presidentbalen den politiska vägen”!?

Några modellbilder på Anns klänning har jag inte i detta skede, men det ska skaffas snarast tillfälle ges. Astrids klänning fotograferade jag på Sabina Segerström, som även står bakom hår och make up. Lägg märke till ankarknapparna baktill på livet, en detalj inspirerad av de finlandssvenska manliga folkdräkterna






1 kommentar:

  1. Jättefin! Såg den gröna med...du är så otroligt duktig!

    SvaraRadera